Zoek:
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links
  Home > Webwinkels > Wel of niet aansluiten bij een keurmerk?

Wel of niet aansluiten bij een keurmerk?

Webshop keurmerken
Er zijn vele webshopkeurmerken te vinden, met de bedoeling om een stukje vertrouwen te winnen van de consument. Het spreekt voor zich dat u  aan de internationale wetgeving moet voldoen en u zou het gevoel kunnen verstevigen door zich aan te sluiten bij een keurmerk.

Uiteraard kan dit bijdragen bij de verkoop, echter het vertrouwen van uw afnemers begint al met een nette en verzorgde website en snel te reageren op vragen. Zijn uw prijzen en levering goed, dan  zult u al snel het vertrouwen krijgen van de consument..
Het dragen van een keurmerk kan er zeker een schepje bovenop doen, maar zorg altijd eerst dat uw basis op orde is.

Om een keurmerk te mogen dragen, dient u zich aan te melden bij het overkoepelende orgaan van het keurmerk en te voldoen aan de opgestelde regels. Lidmaatschap bij zo'n keurmerk is dus niet vrijblijvend  en ook niet gratis. Een keurmerk stelt niet alleen eisen aan de technische kant van uw webshop, maar juist ook in de afhandeling en aansprakelijkheid van uw orders.





Artikel gevonden op internet:
Wirwar aan keurmerken zorgt voor vals vertrouwen

De belangrijkste reden voor een keurmerk is, zo blijkt uit het onderzoek, dat het een stukje vertrouwen geeft.  ‘Consumenten vinden het prettig dat ze ergens kunnen aankloppen als er iets mis gaat met de bestelling. Echter, niet alle keurmerken zijn even betrouwbaar. Sterker nog, er zijn momenteel zoveel keurmerken dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet.  Naast het belang van een keurmerk hechten de online shoppers veel waarde aan elkaars mening. Ze lezen winkelbeoordelingen van andere consumenten voordat ze het product al dan niet aanschaffen.


Wirwar aan keurmerken
In 2008 zijn er drie nieuwe keurmerken bij gekomen: DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk. Dit terwijl reeds vier keurmerken bekend waren: mkbOK, Qshops, Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Kerkhof: ‘Er zijn helaas geen regels waaraan de keurmerken moeten voldoen. Gelukkig is op 15 oktober 2008 wel de wet Oneerlijke Handelspraktijken in werking getreden. Daarmee kan de overheid actief misleidende keurmerken aanpakken. Ook ontwikkelde ConsuWijzer een keurmerkentoets. Nadeel is dat het keurmerk zelf het initiatief moet nemen om aan de toets deel te nemen. We adviseren consumenten dan ook altijd te letten op meer dan alleen het keurmerk. Controleer bijvoorbeeld of de webshop veilige betaalmogelijkheden zoals iDeal heeft. Daarbij is het goed om te weten dat je bij webwinkels met een Thuiswinkel Waarborg vanaf 1 januari 14 dagen bedenktijd hebt. Je kunt je product binnen deze periode dus nog terugzenden.'


Meest betrouwbaar
Na een beoordeling van onder meer de algemene voorwaarden en het uittreksel van de Kamer van Koophandel concludeert Vergelijk.nl dat Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg betrouwbaar zijn. Qshops en mkbOK zitten in de middenmoot. Kerkhof verklaart: ‘Webshop Keurmerk springt eruit omdat zij een stichting zijn. Daarnaast hebben de aangesloten winkels geen enkele band met het bestuur van de Stichting Webshop Keurmerk, waardoor ze echt onafhankelijk kunnen zijn. Thuiswinkel Waarborg heeft te maken met de problematiek van een vereniging. DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk moeten zichzelf nog bewijzen.'

 

Enkele keurmerken voor webwinkels:






Thuiswinkel.org is dé belangenvereniging voor bedrijven die producten en diensten via internet, catalogi en/of post verkopen aan consumenten (b-to-c). De vereniging telt inmiddels zo'n 800 leden, waarvoor ze de zowel op nationaal als internationaal niveau de belangen behartigt. Dat gebeurt onder meer via werkgroepen, commissies, evenementen, onderzoek en publicaties.

De vereniging zet zich behalve voor leden, ook in voor de belangen van de consument die aankopen doen bij de leden. Zo kunnen consumenten terecht bij de Geschillencommissie Thuiswinkel of een vergelijkbare onafhankelijke geschilleninstantie, als ze vinden dat een van de leden niet juist heeft gehandeld.De uitspraken van de geschillencommissie zijn bindend voor alle leden van Thuiswinkel.org.

Missie:
Thuiswinkel.org behartigt de belangen van haar leden, versterkt het imago van en bevordert het vertrouwen in het kopen op afstand bij haar doelgroepen, creëert maximale invloed voor de branche in nationale en internationale gremia en zorgt voor adequate kennis- en informatieuitwisseling.

Doelstellingen:
Het belang van Thuiswinkel.org moet de komende jaren in het teken staan van de kernwaarden ‘Veiligheid' en 'Betrouwbaarheid'. Ze zijn door het bestuur van de vereniging vastgesteld aan de hand van enquêtes onder de leden en via advies vanuit de diverse werkgroepen die zich over de invulling van de kernwaarden hebben gebogen.

Historie:
Thuiswinkel.org is opgericht op 20 december 2000 door 38 bedrijven. Het was het formele samengaan van twee bestaande verenigingen: de Nederlandse Postorderbond en de Online Winkeliersvereniging. De Nederlandse Postorderbond was sinds 1956 de overkoepelende brancheorganisatie voor ondernemingen die op afstand aan consumenten verkopen en dienstverlening aanbieden.

De Online Winkeliersvereniging was in het voorjaar van 2000 opgericht om de gezamenlijke belangen van online retailers te behartigen. De beide organisaties hadden dermate veel overeenkomsten dat de leden besloten de krachten te bundelen en gezamenlijk verder te gaan als nieuwe branchevereniging: Thuiswinkel.org.

 




Als Qshops organisatie dienen wij de belangen van u als ondernemer alsmede de belangen van de consument. Als onafhankelijke organisatie vergroten wij het vertrouwen bij de consument door aangesloten bedrijven te controleren en te certificeren. Door het voeren van ons keurmerk op uw site is direct voor de consument zichtbaar dat uw bedrijf gecertificeerd is. Indien de consument op het keurmerk klikt wordt deze doorgestuurd naar de Qshops site waar al de nodige informatie te vinden is.

Door samenwerking met Qshops krijgt u de nodige voordelen zoals:

  • Herkenbaarheid door het voeren van het keurmerk
  • Vertrouwen van de consument in uw onderneming
  • Meer klanten
  • Hogere omzet
  • Snel rendement op lidmaatschap
  • Certificering tot 5 shops binnen 1 lidmaatschap.
  • Vergroting herhalingsaankopen
  • Bemiddeling door een onafhankelijke geschillencommissie.
  • Meer bezoekers via Qshops.org en o.a zoekveilig.nl (zoekmachine)
  • Advies voor optimalisering van uw site
  • Schaalvoordelen bij B2B partners
  • Gratis Certificering. Daarna bereikbaar voor het MKB door lage lidmaatschapsbijdrage. (Geen opzegtermijn of min. periode)

Het aanmelden voor certificering evenals het proces van certificering is gratis. Bedrijven kunnen zichzelf online op Qshops.org aanmelden door een lidmaatschap aan te vragen. Om ook voor de MKB ondernemingen de mogelijkheid tot certificering en lidmaatschap bij Qshops aan te bieden is de contributie laag gehouden. Wij werken dan ook zonder winstoogmerk. De contributie is niet gerelateerd aan omzet of aantal werknemers van een bedrijf en dus voor alle bedrijven gelijk. Het Lidmaatschap geldt per onderneming tot en met 5 online winkels/domeinnamen. Uiteraard worden alle shops afzonderlijk gecertficeerd. Het lidmaatschap is voor nieuwe leden het lopende kwartaal gratis. Daarna vragen wij een bijdrage van € 24.95 excl btw per maand. Samenwerking is ieder moment opzegbaar en u bent als ondernemer dus nooit gebonden.

Kijk voor meer informatie op de website van Qshops




De Stichting Webshop Keurmerk is sinds 2001 dé brancheorganisatie van thuiswinkels die de producten en diensten voornamelijk via internet aanbieden. De bij het Nederlandse Webshop Keurmerk aangesloten winkels staan onder onafhankelijk toezicht van de Stichting. De Stichting Webshop Keurmerk beoogt consumenten te beschermen tegen ondeugdelijke webwinkels en/of thuiswinkels. Op 17 april 2008 verkreeg het Keurmerk als eerste thuiswinkelorganisatie voor consumenten én thuiswinkels de goedkeuring van het Ministerie van Economische zaken, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) en de Consumentenautoriteit.

In tegenstelling tot sommige andere keurmerken is Webshop Keurmerk onafhankelijk en alle aangesloten webwinkels beogen de belangen van de consumenten zo goed mogelijk te behartigen. Het Webshop Keurmerk werd opgericht op het moment dat de Consumentenbond bekend maakte de activiteiten met betrekking tot het Webtrader-logo te beëindigen. Veel webwinkels die na de uitvoerige screeningsprocedure het Webtrader-logo op de website mochten gebruiken, besloten zich aan te sluiten bij het Webshop Keurmerk. De door het Webshop Keurmerk gehanteerde voorwaarden zijn dan ook gebaseerd op de eerder door de Consumentenbond gehanteerde voorwaarden. Om de onafhankelijkheid te waarborgen is het beheer ondergebracht in de Stichting Webshop Keurmerk.

De bij de Stichting Webshop Keurmerk aangesloten winkels zijn verplicht te voldoen aan de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving en aan de Keurmerk-code. De Stichting Webshop Keurmerk stelt zich mede ten doel het vertrouwen van consumenten ten aanzien van internetaankopen, per telefoon, catalogus en post te vergroten.

Kijk voor meer informatie op de website Webshop Keurmerk



Artikelen
1400 nieuwe domeinnaam extenties (TLD's)
Cookie wetgeving
Webwinkel SEO checklist
Klanten uitschelden is goed voor de business
Wees niet bang voor de mening van uw klant
Webhosting kan goedkoper, maar wilt u dat ook?
Wat is uw doel van uw webwinkel?
De valkuilen bij software ontwikkeling
De zwakste schakel in beveiliging van een webwinkel
Onveilige webwinkels
Keuze van uw webwinkel
Wel of niet aansluiten bij een keurmerk?

Categorieen
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links

Links
Over ons
Eblocks Ecommerce
Art Digital