Zoek:
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links
  Home > Webwinkels > Wees niet bang voor de mening van uw klant

Wees niet bang voor de mening van uw klant

Vaak zie je webwinkels, die zich voordoen als grote gevestigde bedrijven, maar in werkelijkheid part-time zolderkamer bedrijfjes zijn. En ook andersom, kiezen grote bedrijven juist voor een huiskamersfeertje om feeling te houden met hun doelgroep. Een mooi voorbeeld hiervan is de Zweedse Ikea.

Op het eerste gezicht kan een bezoeker niet snel zien met wat voor een bedrijf hij zaken mee gaat doen...
Een dood begrip is het woordje ' uitstekende service', tot er die service in de praktijk ingezet moet worden...

Zo biedt mijn eigen Eblocks Ecommerce systeem ook een 'review' optie. Klanten kunnen hun mening en waardering publiceren, over het product of over de webwinkel zelf.

Mening van klantenWanneer ik mijn eigen klanten vertel over deze module, komen er soms meteen gekruisde vingers omhoog.. " Wat als men iets negatiefs over het product zegt"  of "wat als een klant mij de grond in boort", of "wat als ze  onzin gaan vertellen of niet gerelateerde onderwerpen aansnijden of de concurrent gaat spammen"...

Als antwoord op deze laatste vraag is er altijd een deleteknop, of een optie waarop u kunt reageren op een reactie als shopbeheerder en in het ergste geval een IP block functie, die het een stuk lastiger maakt voor een aanhoudende spammer... een menselijke controle voordat een bericht gepubliceerd wordt is ook nog een mogelijkheid...


Voor alle andere reacties: Koester de meningen van uw klanten en gebruik deze om er beter van te worden.
Natuurlijk, een compliment voelt als een warm bad en een klacht als een koude douche... Is een klant niet tevreden over een gekocht product en publiceert dit op uw website, kunt u uw klanten wijzen op eventuele alternatieven. Zijn er meerdere klachten over dat product, bedenk of u deze in uw assortiment wilt houden...

Gaat de klacht over uw bedrijfsvoering? Druk bij deze reactie niet gelijk op de deleteknop, maar probeer deze klacht op te lossen  en vermeldt de oplossing erbij.  Een foutje kan altijd gemaakt worden, in ieder bedrijf, bij iedere communicatie. Ook bij een gigant als Amazon zal niet alles vlekkeloos lopen... Krijgt u van alle kanten hierdoor klachten? Mogelijk is er dan echt iets fout in uw core van uw bedrijfsvoering...

Waarom is de mening van uw klant dan zo belangrijk?
Stel, u loopt in een mediawinkel  en een verkoper verwijst u naar de nieuwste en duurste Blu-ray DVD speler. "4D beelden, 5 hmdi stekkeraansluitingen, 20.1 dolby digital surround sound stereo, 3000 frames per second, stofzuigt en kan koffie zetten.. Oh ja speelt ook eens dvd's af..."  Deze verkoper, ondanks dat hij er mogelijk verstand van heeft, zal als eerste doel hebben: zijn omzet  verhogen.
Heel goed mogelijk is zijn enthousiasme niet geheel objectief.

Dezelfde avond gaat u eten bij een vriend, die sinds enkele weken ook een blu-ray DVD speler heeft aangeschaft. Het is een ander model dan u in de media winkel heeft gezien, maar uw vriend is laaiend enthousiast over de simpele bediening, het eenvoudige aansluiten en de kwaliteit van de beelden...

Welke mening zou u zelf zwaarder wegen? Die van de verkoper? Of die van uw vriend die er geen baat bij heeft het product aan te prijzen...

Precies hetzelfde gebeurt ook online. Niet alleen in een review systeem, maar ook buiten uw winkel om, twitters, emails, forums, facebooks, consumenten sites etc etc.

Het internet is groot geworden, juist doordat iedereen ineens journalist kon zijn, zijn mening kon uiten en als belangrijkste: kon communiceren met andere (onbekende) internetgebruikers.

Het druist tegen alle basisprincipes van het internet in om hiervoor de oogkleppen op te doen. Probeer niet tegen de mening van uw klant  te vechten, maar gebruik deze juist en go with the flow...

Stimuleer uw klanten om hun mening te schrijven. Mensen moeten extra moeite doen, stel daar wat tegenover, of beloon ze met een warm gevoel dat u het echt heel erg op prijs zou stellen... En wat de negatieve berichten betreft? Voorkomen is beter dan verhelpen...



Artikelen
1400 nieuwe domeinnaam extenties (TLD's)
Cookie wetgeving
Webwinkel SEO checklist
Klanten uitschelden is goed voor de business
Wees niet bang voor de mening van uw klant
Webhosting kan goedkoper, maar wilt u dat ook?
Wat is uw doel van uw webwinkel?
De valkuilen bij software ontwikkeling
De zwakste schakel in beveiliging van een webwinkel
Onveilige webwinkels
Keuze van uw webwinkel
Wel of niet aansluiten bij een keurmerk?

Categorieen
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links

Links
Over ons
Eblocks Ecommerce
Art Digital