Zoek:
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links
  Home > Webwinkel SEO > Webwinkel Seo checklist

Webwinkel Seo checklist

SEO checklistU wilt beter gevonden worden in zoekmachines... wie niet...  Voor u een professionele SEO partij (Search Engine Optimalisation) inhuurt om beter gevonden te worden, zijn er een aantal stappen, die u in eigen beheer kan uitvoeren om beter gevonden te worden. Onderstaande SEO checklist zijn de eerste belangrijste stappen om gevonden te worden.

Bij veel webwinkels wordt vaak de voorkeur gegeven aan de kwantiteit (als het assortiment maar online staat), en de aandacht ontbreekt aan de kwaliteit van de pagina's...  Ga op de 'stoel van uw bezoeker' zitten, en analyseer uw eigen website...

1) Content

 

Content, of eigenlijk het gebrek aan content, is vaak de allergrootste bottleneck om goed gevonden te worden.
Het omschrijvende verhaaltje van het product is vaak heel beperkt, soms zelfs niet meer dan een opsomming van een aantal punten.
Dit omschrijvende verhaaltje is zooooo belangrijk voor de directe verkoop, (goede informatie wekt vertrouwen)

Maar ook indirect, door het ontbreken van een goede teksten, ontbreken ook automatisch de trefwoorden waar men via zoekmachines op zoekt. Herhaal de belangrijke zoekwoorden (bijv koffieapparaat) in de tekst, en probeer ook her en der relevante woorden toe te voegen (koffiebonen, kop koffie). Zoekmachines zijn in staat om de relevantie van extra woorden te koppelen aan koffieapparaat, en zo heeft google nog meer vertouwen in dat deze pagina daadwerkelijk over een 'koffieapparaat; gaat.

2) Duplicate content

Een tweede SEO probleem wat veelvoudig voorkomt in webwinkels, is 'duplicate content', of te wel gelijke teksten.
Veel producten in een webwinkel zijn (soort)gelijk, wellicht net in een andere kleur of maat, en worden zo op verschillende pagina's vaak dezelfde teksten gebruikt. Voor google heeft het geen zin om 80x eenzelfde pagina te tonen, dus krijgen kopieen heel weinig meerwaarde. Op dit moment wordt je nog niet 'gestraft' door google als je dubbele pagina's hebt, maar hier wordt wel steeds meer gewicht aan toegekend. Duplicate content zou je kunnen oplossen door de canonical tag toe te kennen, waarmee u aangeeft dat deze pagina een kopie is van een hoofdpagina.

Niet alleen dubbele teksten op verschillende pagina's zijn een probleem, maar ook wanneer eenzelfde pagina bereikbaar is onder meerdere url's.  (bijv /aanbiedingen/productnaam.html & categorie/productnaam.html). Google weet niet beter dat dit 2 verschillende pagina's zijn, maar ziet vervolgens wel de dubbele inhoud.

Een derde veeeel voorkomend probleem is dat uw ook buiten uw eigen webwinkel geen unieke tekst heeft.
Mogelijk heeft u van uw groothandel en fabrikant foto's en teksten ter beschikking gekregen, en heeft u deze zo letterlijk gekopieerd en geplakt in uw webwinkel. Handig, goed en snel... dacht u.   Maar ook andere webwinkels doen hetzelfde, en gebruiken exact dezelfde teksten op hun winkels. En google houd van unieke informatie... Het kopieren en plakken lijkt snel en goedkoop, maar kost u op langere termijn geld. Lees over het laatste vorm van duplicate content ook 'teksten kopieren vs unieke content

3) Pagina titels

De titel van een pagina vind u bovenin uw broser, in de blauwe balk. Deze is voor google een zeer belangrijke indicator die verteld waar de pagina over gaat. Zorg dat er altijd een unieke titel staat, waarbij het product en/of categorienaam in vermeld staat. Wilt u uw over het algemeen ook webshopnaam of merk er ook bij vernoemen, doe dit na vernoeming van de product.

4) Meta description

Vroeger waren metatags zeer belangrijk, echter door dat ze veelvuldig misbruikt werden, hebben ze hun waarde verloren.
Metatags zijn teksten die in de broncode staan, en niet direct zichtbaar zijn voor bezoekers, maar juist voor de zoekrobots bedoeld zijn.. De metatag voor trefwoorden worden tegenwoordig niet eens meer meegenomen in de zoekopdracht.

Er is op dit moment nog wel een belangrijke metatag van toepassing: de 'Meta description' . Deze wordt nog te vaak niet toegepast, laat men links liggen, of zijn niet geopitmaliseerd.

In de metatag description omschrijft u in 200 karakters in korte zinsvorm de inhoud van uw pagina.
De meta description heeft geen gewicht op de positie van de zoekresultaten, echter heeft deze wel invloed hoe de zoekresultaat getoond wordt!

Gebruik relevante trefwoorden in de metadescription, (belangrijkste vooraan) en maak er een pakkende omschrijving van, en zorg dat deze uniek is.Net als bij analitics advertenties, kan de getoonde advertentie tekst, voor een bezoeker juist de beweegreden zijn om te klikken. En als u juist deze teksten kan beinvloeden, waarom er geen gebruik van maken?

1 voetnote: google bepaalt zelf of ze uw ingevoerde description gebruikt. Als google bepaalt dat uw ingevoerde description niet goed of relevant is, zal google zelf bepalen welke tekst getoond wordt... Het is dus geen garantie...

5) Structuur en links

Voor zowel een zoekrobot als een bezoeker is een duidelijke navigatie zeer belangrijk.
Zorg voor relevante en duidelijke opbouw van uw categorieen. In een webwinkel kunt u via diverse methoden u bezoeker leiden tot de gewenste pagina, (bijv toon alle artikelen van een bepaald  merk) echter zorg dat er altijd een duidelijke hoofdnavigatie aanwezig is.

U kunt de waarde van een pagina ook verhogen door er extra links aan toe te wijzen,gewoon binnen uw eigen website. Zo verteld u google als uw bezoeker welke pagina's u het belangrijkste vind. 

Juist met een webwinkel zijn links heel gemakkelijk te maken, zoals het kruimelpad "u bevind zich hier: categorie>categorie> etc", maar ook artikelen aan elkaar te linken "mogelijk vind u deze artikelen ook interessant: "










Artikelen
Webwinkel Seo checklist
Slechte gewoonte: Homepage
Gouden tip: Uw klant vertelt zelf waar hij op zoekt
Gouden tip: Google Alerts
De beste domeinnaam voor een webwinkel
Teksten kopiereen vs unieke tekst
De juiste zoekwoorden kiezen

Categorieen
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links

Links
Over ons
Eblocks Ecommerce
Art Digital