Zoek:
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links
  Home > Webwinkel Marketing > Wat kost een vergelijkingssite? En wat levert het op?

Wat kost een vergelijkingssite? En wat levert het op?

Internet maakt het mogelijk om heel snel prijzen te bekijken in uw webwinkel en deze te vergelijken met uw collega's...
 
Enkele websites spelen handig op deze behoefte in en bieden hun bezoekers de mogelijkheid om te zoeken op een product en laten vervolgens zien welke aangesloten webwinkels dit product bieden, samen met de prijs zij er voor vragen.
De bezoeker kan zijn keuze maken, klikt op zijn voorkeurwinkel en komt vervolgens op de betreffende webwinkel terecht...

Bekende vergelijksites zijn kelkoo.nl, kieskeurig.nl, belist.nl, en zo zijn er nog velen te vinden.
Sommige vergelijkingssites zijn heel algemeen met hun assortiment en sommige sites zijn toegespitst op een kleiner assortiment zoals electronica, zoals de pricewatch van tweakers.net
De meeste prijsvergelijkingssites werken op basis van cost-per-click. Dit wil zeggen, pas als hun bezoeker op uw shop terecht is gekomen, dan pas betaalt u aan de betreffende vergelijksite als dank voor het leveren van een potentiële klant. Op zich heel redelijk..

De meeste vergelijkingssites kunnen werken met XML , een redelijk universeel bestandsformaat waarmee u de inhoud van uw website kunt communiceren.

Het zal u niet verbazen dat de rekening maandelijks aardig kan oplopen, wanneer veel bezoekers op uw webwinkel klikken... In mijn optiek zijn de bezoekers van deze vergelijkingssites elke eurocent waard, want  de kans op conversie is namelijk erg groot.
Indien het in uw webwinkel mogelijk is, of via Google analytics, controleer het aantal leads die u krijgt, of nog beter, controleer of ze voor conversie zorgen.

Zie voor google meetinstellingen: http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=en-ca&answer=55540


Wat kosten vergelijkingssites?

Kwaliteits bezoekers

De bezoekers die u zo ontvangt zijn specifiek op zoek naar een product en hebben de intentie om deze te kopen, ... Is de prijs goed, oogt uw website betrouwbaar en verzorgd, verzendkosten en levertijd in orde, heeft u grote kans dat zij overgaan op de aankoop  en wellicht verder kijken wat u allemaal te bieden heeft...

Linkbuilding
Indirect is het ook een zeer goede en gemakkelijke manier voor linkbuilding.
Al deze vergelijkingssites proberen zelf een hoge pagerank te bemachtigen en staat uw website op deze sites, tellen deze linkjes ook mee in uw populariteit onder de zoekmachines.

* Het mag duidelijk zijn, stopt u met vergelijkingssites, dan zal op het gebied van linkbuilding ook gelijk een gat ontstaan...
* nog een voetnoot: Een van de richtlijnen van Google is dat betaalde links eigenlijk niet mee mogen tellen in de organische pageranking. Op het moment dat zij gaan eisen van de vergelijkingssites dat zij een< nofollow> attribuut moeten toevoegen bij de links van een advertentie, vervalt dit voordeel. Nu nog niet van toepassing, maar zal mogelijk in de toekomst wel eens kunnen gebeuren...

Indirecte verkoop
Zoekt iemand in een zoekmachine op een produkt, bestaat er de kans dat dit produkt  via de kelkoo.nl website gevonden wordt en zo uw website indirect getoond wordt in de zoekresultaten.  Hiermee profiteert u dan van de pagerank die de vergelijkingssite wel heeft en u mogelijk niet....

Naast de mogelijke bijkomende kosten, kan een mogelijk verweer zijn om geen koppeling aan te gaan met een vergelijkingssite, dat u gemiddeld duurder bent dan uw collega's. 

Natuurlijk is de (eind)prijs een belangrijke factor, maar ook betrouwbaarheid en snelle levering zal meespelen. Bezoekers kunnen uw diensten beoordelen, een review schrijven en zo aan anderen kenbaar maken of u te vertrouwen bent... Klikt men ondanks een prijsverschil toch op uw advertentie, dan heeft u alsnog een potentiële koper...
Klikt men niet, dan blijven de doorlopende kosten beperkt en profiteert u alsnog van bovenstaande voordelen.

Wat kost een vergelijkings site?

Met mijn onderzoek merk ik dat de vergelijkingssites weinig informatie los laten over de daadwerkelijke kosten.  Je moet eerst contact opnemen, of je inschrijven, voor je überhaupt de juiste informatie kunt krijgen. Een beetje uit de tijd lijkt mij...
Disclaimer: Prijzen kunnen veranderen. Onderstaand geeft een indicatie, vraag bij de gewenste vergelijkingssite om een actuele offerte.

Kieskeurig.nl
Kieskeurig is een van Nederlands populairste vergelijkingssites en biedt een breed assortiment aan 222 productgroepen..
Volgens hun website: dagelijks 150.000 unieke bezoekers, die 2.000.000 leads genereren naar de aangesloten webwinkels...

Op zich wel nuttige informatie, een simpel rekensommetje leert ons dat bezoekers dan gemiddeld 13x  klikt naar een webwinkel toe...  Zou dat op basis zijn van 1 product, of zoeken zij op een hele reeks verschillende printers. Wat is hier dan nu bezoekersgedrag?

Waar de meeste vergelijkingssites kiezen voor CPC (cost-per-click) kiest kieskeurig voor een opstartbedrag à 500 euro, en betaal je afhankelijk per categorie waar je producten getoond worden een vast bedrag. (bijvoorbeeld € 300,- per maand)

Koopjespakker.nl
Een uitzondering op de regel, koopjespakker.nl biedt gratis tot 5000 producten aan om te publiceren op hun website, met enige wederprestatie dat u vanaf uw website linkt naar hun website...
De website oogt een beetje home made, maar goed dat was vroeger marktplaats ook...voor de prijs hoef je het niet te laten...

vergelijken.nl
Nog een uitzondering gevonden, van hetzelfde kaliber als koopjespakker.nl, het voornaamste: gratis...
Ze richten zich nu nog op de electronica.. maar wie weet in de toekomst.... baat het niet dan schaadt het niet...

Google shopping
Zoekgigant google biedt ook een vergelijkingsite, waarbij aanmelden volledig gratis is.

Beslist.nl
16 miljoen producten, meer dan 821 aangesloten winkels en maandelijk 3.000.000 bezoekers, aldus beslist.nl
Na lancering van google shopping, heeft beslist.nl het tegenoffensief geopend, en een gratis startersaccount aangeboden.

Vergelijk.nl
Met volgens hun opgaaf 100.000 bezoekers per dag ook geen kleintje. Al melden zij geen opstartkosten, voeren zij wel een creditcheck uit (of u kredietwaardig bent) à € 300,-  en via automatische incasso is dit €  150,-
Daarnaast hanteren zij het CPC principe.  prijs indicatie volgt, maar zal waarschijnlijk ook rond de € 0.10 en € 0.20 zitten

Kelkoo.nl
Kelkoo is een internationale vergelijkingssite in 10 EU landen, waarvan in de NL versie 1200 webwinkel aanbieders en 200 categorieën. Aldus hun website. Zij werken met het CPC systeem, en kosten variëren tussen de 12 en 25 cent per click.

Tweakers.net
Iedere echte computernerd of elektronische gadget liefhebber kent de website tweakers.net. Naast nieuws over gerelateerde onderwerpen, hanteren ze ook een vergelijkingsonderdeel: pricewatch. Dit verloopt via een eigen managersysteem.
Ook zij hanteren een startfee rond de € 250,- en CPC en prijzen kunnen variëren tussen de 0.08 en 0.20 ct  per click

 



Artikelen
Wat kost een vergelijkingssite? En wat levert het op?
Dagknallers
Geweldige nieuwsbriefwerving conrad.nl
Viral marketing: Simpel spelletje Camonet.eu zorgt voor grote aantallen bezoekers

Categorieen
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links

Links
Over ons
Eblocks Ecommerce
Art Digital