Zoek:
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links
  Home > Webwinkel SEO > Slechte gewoonte: Homepage

Slechte gewoonte: Homepage

Anno 2011, zijn er  nog veel mensen hun eerste pagina steevast 'home' of 'homepage'  willen noemen. Een verschijnsel dat 10 jaar geleden erg 'populair' was, maar in het snelle internetwereldje is10 jaar omgerekend 100 jaar in mensenjaren.

Deze binnenkomst pagina (de eerste pagina na www.domeinnaam.nl/) is zacht gezegd toch wel één van de belangrijkere pagina's van uw website. Worden er links naar uw website geplaatst, is de kans groot dat deze naar deze startpagina verwijzen.

Zoals mogelijk al bekend is bij u, google hecht veel waarde aan de zichtbare geschreven teksten. Dat zijn de teksten in uw pagina zelf, maar ook de het internetadres (url), domeinnaam, H1 titel vd pagina, de metatitel en de metadescription. Met de nodige links naar die pagina op andere websites, maar ook links binnen uw website, kan deze startpagina nog meer gewicht krijgen...

"Het is duidelijk voor mijn bezoekers als zij terug willen keren naar die pagina" is een veel gebruikt argument.

Zouden diezelfde bezoekers het echt niet snappen dat de allereerste pagina in uw navigatie de homepage is? Of als je op uw logo klikken? En hoe groot is de kans dat zij uberhaupt terug willen naar deze homepage (is er iets mis met de overige navigatie of inhoud van uw website?)

Wanneer u de titel van uw belangrijke pagina benoemd tot 'homepage', zal in veel cms systemen, inclusief de mijne -als u verder geen optimalisatie toepast-, ook de title tag veranderen, de H1 tag en de url zelf naar het woordje 'homepage'.

Dat zijn toch wel 3 van de belangrijkste indicators die een zoekmachine vertelt waar de pagina over gaat, en waarop je dus gevonden wordt. Laten we eerlijk zijn: het woordje  'Homepage' vertelt niets over uw website, wat u doet, uw visie of boodschap. (tenzij u homepages verkoopt :)

Stel u heeft een klusbedrijf, wilt u dan juist gevonden worden op het woord 'homepage' of op 'Klusbedrijf Ede ' . Hoeveel mensen zouden er dan eigenlijk zoeken op 'homepage' om een klusbedrijf te vinden? Ik schat toch wel 0,0% (ruim geschat) . Waarom klampen nog zoveel mensen zich vast aan deze 'antieke slechte gewoonte' en hun o zo belangrijke pagina bijna onzichtbaar te maken voor zoekmachines?

Onderschat uw bezoekers niet. Als uw website een beetje logisch is opgebouwd vinden ze hun weg echt wel weer terug naar de startpagina.

 



Artikelen
Webwinkel Seo checklist
Slechte gewoonte: Homepage
Gouden tip: Uw klant vertelt zelf waar hij op zoekt
Gouden tip: Google Alerts
De beste domeinnaam voor een webwinkel
Teksten kopiereen vs unieke tekst
De juiste zoekwoorden kiezen

Categorieen
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links

Links
Over ons
Eblocks Ecommerce
Art Digital