Zoek:
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links
  Home > Webwinkel design > De kracht van een goed Webwinkel design

De kracht van een goed Webwinkel design

U heeft in totaal... minder dan 3 seconden de tijd om uw bezoeker te overtuigen dat hij bij u vindt wat hij zoekt, en hij de moeite neemt om uw webwinkel nader  te bekijken, of simpelweg uw webwinkel weer wegklikt.....

Vergelijk het met de etalage van een fysieke winkel. Ziet deze er mooi uit, staan er spullen in die uw interesse hebben, wellicht dat u nog even voor het raam blijft staan  en misschien dat de etalage u zelfs uitnodigt om naar binnen te gaan...

Het algemene design is de allereerste factor of een bezoeker het vertrouwen heeft om zaken met u te doen.  Het logo, de kleuren, het lettertype, de ' tone of voice', alle elementen moeten in balans liggen en afgestemd zijn op uw doelgroep.

Een website met kinderspeelgoed bijvoorbeeld mag er zeker speelser uit zien, maar behoudt wel een professioneel en betrouwbaar karakter. Vaak zie je dit soort winkels qua vormgeving te ver doorschieten alsof het een hobby site is, gemaakt door de kinderen zelf,  in de avonduurtjes...  Bedenk dat de basis vormgeving de eerste signalen afgeven of een website betrouwbaar is en of bezoeker het aandurft om met zijn creditcard te zwaaien ...

Wees ook selectief met het presenteren van foto's van uw producten. Mooie foto's verkopen beter.
Gezien uw klant het product niet in handen kan nemen voor de aankoop , is de visuele waarneming de beste referentie die hij op dat moment heeft... Zorg voor goede belichting en neem de tijd om de achtergrond te verwijderen (uit te knippen) Dit oogt een stuk rustiger op uw website. Al is er erg goede software te krijgen (zoals photoshop of soortgelijk) om foto's uit te knippen en deze handige tools bieden  zoals automatisch selecteren, het beste resultaat krijgt u altijd met handwerk. Dit kost nou eenmaal tijd, maar komt ten goede van het totaalbeeld...

Indien u de vaardigheden zelf niet in huis heeft, beknibbel niet om een ontwerper in te huren.
Het is heel simpel, met een goed uitziende website stijgt het vertrouwen van uw klant, en met het vertrouwen stijgt uw omzet.
Met het uitsparen van een paar honderd euro aan een ontwerper, kunnen resultaten wel eens onnodig tegenvallen.

Wilt u qua vormgeving afwijken van de mainstream websites, dan juichen wij dit toe. Hiermee kunt u zich onderscheiden van uw collega's. Maar bedenk wel: een standaard vormgeving, zoals veel webwinkels zijn opgebouwd, is de standaard is geworden om een reden... Wanneer u de dingen net anders ziet, ga zeker  testen en uitproberen, maar wees ook bereid om te accepteren dan het toch anders moet en u van uw idee terug moet komen.

Naast het algemene design is er een belangrijk onderdeel waar niet altijd de juiste aandacht aan gegeven wordt: het Interface design. Hoe kunt u alle informatie kwijt op uw website, maar zo dat het voor uw bezoeker kinderlijk eenvoudig blijft om te navigeren en vinden wat hij zoekt...  Techniek en design komen hier heel sterk samen... 
Een website tot standbrengen waarbij alles zoooo logisch in elkaar steekt en zoooo makkelijk te bedienen is,  is vaak één van de moeilijkste  uitdagingen voor een ontwerper...

Als voorbeeld:
Hieronder ziet u de binnenkomst pagina's van 4 willekeurig gevonden online speelgoedwinkels.
Aan welke winkel zou u als eerste het vertrouwen toekennen in een snelle levering, goede aftersales en dat uw betaling veilig is?

Mijn persoonlijke indrukken:

Bart smit
heeft als voordeel een gerenommeerde naam te hebben en heeft daarmee snel het vertrouwen. De Startpagina ziet er verzorgd uit, maar doet er ook bijna niet een schepje bovenop. Het had ook net zo makkelijk een fietsenzaak kunnen zijn.

Babywalz
is voor mij totaal onbekend (heb geen kinderen), maar de vormgeving sluit perfect aan op de doelgroep en assortiment. Er zijn bij mij nog geen alarmbellen afgegaan tijdens de eerste indruk, en zou hier best een aankoop durven te doen...

Deonlinespeelgoedzaak
De site heeft een erg ' home made'  uitstraling. Daarnaast moet ik  lezen wat ze verkopen. Dit kost mij allemaal te veel moeite... ik ben weg... (dat is erg jammer, want aan de verkoopprijzen of assortiment zal het niet liggen)

MyLogiblocs
Oef weer een hoop tekst, erg druk en vele kleurtjes... Wederom een hoog ' home-made gehalte' . Vervang de tekst in een 5 seconden filmpje en ik zou ook weten wat hun product uniek maakt..  Wat wel goed is, zij gaan niet concurreren met andere shops met lego of playmobiel, maar bevinden zich in een niche en focussen op 1 productsoort. Gezien hun product redelijk uniek is (althans ik ken het niet) en het op zich ook wel een interessant product is, zou men mogelijk de eerste amateuristische indruk kunnen vergeven.. Zolang er niet teveel concurrenten zijn tenminste...



Artikelen
Werkspot verkoopt diensten ipv producten
Prijsvrij: Leuk concept, slecht interface design
De kracht van een goed Webwinkel design

Categorieen
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links

Links
Over ons
Eblocks Ecommerce
Art Digital