Zoek:
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links
  Home > Webwinkel SEO > De beste domeinnaam voor een webwinkel

De beste domeinnaam voor een webwinkel

U wilt een webwinkel beginnen, u heeft een goed ecommerce systeem of uitvoerend partner op het oog en dan komt de vraag... " Wat wordt de domeinnaam van mijn webwinkel...."

Om u hierop een goed antwoord te geven, dit is afhankelijk van een aantal factoren...

Allereerst de beschikbaarheid van de gewenste domeinnaam..
Dit mag logisch zijn, heeft iemand anders de domeinnaam al in gebruik, dat het ontzettend lastig is om deze domeinnaam te claimen.

Voor de hand liggend is vaak de bedrijfsnaam
Stel uw bedrijf heet ' RedGold" en u handeld in goedkope trouwringen (dit is puur een fictief voorbeeld).
Indien de domeinnaam redgold.nl vrij is, zou ik zeker adviseren om deze te claimen.
Is dit de beste naam voor uw webwinkel? Dat hoeft niet perse zo te zijn...

Heeft u met uw bedrijfsnaam of merk RedGold veel naamsbekendheid en faam verworven en verwacht u dat men specifiek op uw bedrijf zal zoeken, dan zal redgold.nl met recht een voor de handliggende keuze zijn om te gebruiken als webwinkel domein. Echter heeft niet iedereen de bekendheid van een Wehkamp of Neckermann, of D-reizen, zeker startende webwinkelondernemers niet...

Wat zou dan wel een goede keuze zijn.
Google beoordeelt uw website voor een groot gedeelte op de zichtbare teksten uit uw website, voor hij  deze überhaupt toevoegt aan de gevonden resultaten. Dit zijn o.a. de teksten afkomstig uit uw:

  • product omschrijving
  • de H1 tag (de titel),
  • de pagina titel (zichtbaar in de boven in de blauwe balk van uw webbrowser),
  • de links op uw website (bijvoorbeeld het navigatie scherm),
  • de  url opbouw (/trouwringen/gouden_ring,html)
  • De metaomschrijving (omschrijving van de pagina uit de broncode)
  • en niet te vergeten: de domeinnaam

Stel een googlelaar zoekt op 'goedkope trouwring'.
Is uw pagina goed geoptimaliseerd en het woordje goedkope trouwring komt overal in bovenstaande tekstvakken voor, dan is de kans groot dat google veilig kan stellen dat uw pagina gaat over een 'goedkope trouwring' en kan google u tonen in de resultaten... Google wilt immers altijd de beste resultaten tonen bij de zoekopdracht.

Wanneer u ook nog eens een exacte match heeft met uw domeinnaam als ' goedkopetrouwring.nl' groter kans dat u dan een pagina 1 positie heeft in de zoekresultaten.... In dit voorbeeld ziet u dat de keuze van uw webwinkel domeinnaam toch wel erg belangrijke factor kan zijn om goed gevonden te worden. Het is zeker een overweging om uw product of dienst uit te lichten in uw domeinnaam.

Ja, dat is leuk, maar nu verkoopt u meer dan alleen goedkope trouwringen.
Wat ik een geweldige methode vind, is hoe de webwinkel van coolblue opgebouwd is. (zowiezo een voorbeeldwinkel op meerdere fronten) Coolblue heeft per assortimentsgroep een eigen webwinkel gebouwd en op het oog is het één webwinkel...

Zij gebruiken per assortimentsgroep domeinnamen als mp3shop.nl, pdashop.nl, laptopshop, telefoonshop.nl, printershop etc...
Hiermee profiteren zij al dat mogelijke zoekopdrachten van hun producten al in de domeinnaam verwerkt zijn en daar scoor je punten mee bij google....

Deze methode heeft een nadeel... Elke webwinkel / domein zal dus apart gepromoot moeten worden..(linkbuilding)
Maar met een webwinkel kunt u al snel links naar de verschillende webwinkels maken...

* Echter moet ik hier 1 kanttekening erbij zetten... Dit geldt dus alleen als de inhoud van uw webwinkel, of  te wel de content,  ook gerelateerd is aan deze domeinnaam, anders heeft het voor google geen meerwaarde... Mocht uw website gaan over loodgieter werkzaamheden, dan zal google u alsnog niet plaatsen als men zoekt op ' goedkopetrouwringen'  (of heel laag)


Wat als ik 20 goede domeinnamen ga claimen en deze ga forwarden naar mijn webwinkel?
U besluit in dit voorbeeld toch uw webwinkel redgold.nl te noemen, dit klinkt mooier en het is  nou eenmaal uw bedrijfsnaam, en u claimed daarnaast ook goedkopetrouwringen.nl, en stelt hier een forwarder in naar redgold.nl

Helaas, dit klinkt leuk, maar in de praktijk zal google dit zien als 1 website en hecht alleen maar waarde aan de hoofddomein redgold.nl. Goedkopetrouwringen.nl heeft dan alleen meerwaarde als u klant dit rechtstreeks intypt

Wat als ik dan 2 identieke websites lanceer, eentje normaal onder redgold,nl en eentje die via goedkopetrouwringen.nl bereikbaar is?
Wat hiermee het grote nadeel is: duplicate content. Google ziet dat het een kopie is, de teksten identiek zijn en zal daardoor u lager positioneren, of wellicht de tweede domein compleet weglaten in de zoekmachines...



Artikelen
Webwinkel Seo checklist
Slechte gewoonte: Homepage
Gouden tip: Uw klant vertelt zelf waar hij op zoekt
Gouden tip: Google Alerts
De beste domeinnaam voor een webwinkel
Teksten kopiereen vs unieke tekst
De juiste zoekwoorden kiezen

Categorieen
Webwinkels Webwinkel Marketing Webwinkel design Webwinkels in de praktijk Webwinkel SEO Handige links

Links
Over ons
Eblocks Ecommerce
Art Digital